De voordelen van leren typen bij autisme

Leren typen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. De hele maatschappij is er tegenwoordig op ingesteld dat we kunnen typen en dan het liefste nog met tien vingers ook. Zeker voor mensen die een kantoorbaan hebben is een goede typevaardigheid zeer nuttig. Een typecursus is daarom vrijwel standaard geworden voor kinderen. Vanaf groep zes tot en met acht zijn ze daar motorisch en taaltechnisch toe in staat. Voor de meeste ouders een leuke extra en fijn om hun kind deze ontwikkeling te zien maken. Maar hoe zit dat eigenlijk als jouw kind autisme heeft?

Typelessen volgen met een beperking

Is het mogelijk voor kinderen met autisme of het aanverwante pdd-nos om typelessen te volgen? Het antwoord daarop luidt: jazeker, maar dan wel met aanpassingen. Zoals iedere ouder van kinderen met autisme wel weet is het spectrum namelijk zo breed dat ieder kind apart beoordeeld moet worden op zijn of haar vaardigheden. Daarom is het vooral handig om te kijken naar een aantal vereisten waaraan je moet voldoen om met enig succes een typeles te kunnen volgen. Verder is het natuurlijk de vraag wat nu precies de voordelen zijn van een typecursus voor autisten. Het antwoord daarop is dat de prijs om het te leren misschien relatief hoog is, maar de beloning voor als het uiteindelijk lukt is nog veel groter.

Meeste cursussen niet geschikt

Veel typecursussen zijn om te beginnen niet geschikt voor kinderen met een beperking of afwijking. Toch zijn er wel een aantal cursussen, zowel klassikaal als online, die speciale aandacht hebben voor deze kinderen. Denk daarbij aan speciale lettertypes, maar ook aan een andere vormgeving die bewust heel prikkelarm is gemaakt. Geen fel gekleurde en knipperende plaatjes, maar zoveel mogelijk duidelijkheid en rust. Deze typecursussen zijn ook geschikt voor kinderen met dyslexie. Kies dus een typecursus die met deze zaken rekening heeft gehouden.

Taalniveau

Bij kinderen met autisme en pdd-nos is het ten eerste belangrijk om ze te beoordelen op hun algemene taalniveau. Dat moet natuurlijk goed genoeg zijn om typelessen te kunnen volgen. Eigenlijk dus alleen voor kinderen met een relatief hoog niveau. Voor hen is de grootste uitdaging om orde en rust te creëren in hun hoofd. Als een opdracht niet gaat zoals ze willen, kunnen ze volledig in paniek raken. Dit is ook de reden om hen een cursus te laten volgen. Op het moment dat ze precies weten welke letter waar op het toetsenbord zit, geeft dit rust en een gevoel van controle. Dit leidt weer tot een betere beheersing, waardoor ze hun opdrachten stukken beter zullen maken.

Past het?

Belangrijk is wel dat het leren blind typen past bij hun type van autisme. Dit is iets wat je vooral als ouder zelf het beste kunt beoordelen. Daarnaast loont het altijd de moeite om in ieder geval gewoon te starten met een typecursus, zonder daarbij de lat te hoog te leggen. Ook dit is natuurlijk een risico bij autisten, want als ze ergens aan beginnen willen er het liefste ook in slagen. Een tip kan zijn om gewoon eens een gratis typeles te volgen op internet. Zo kom je er achter of ze er gevoel voor hebben en of je kind het interessant vindt. Daarna kun je altijd beslissen of je een echte cursus met ze aangaat. Het belangrijkste is om te kijken of het niveau van een cursus aansluit bij het niveau dat ze kunnen halen. Goed inschatten dus.

Andere normering

Bij kinderen met autisme, pdd-nos, maar ook met bijvoorbeeld dyslexie, gelden andere normen om een diploma te halen. Veel cursussen hanteren daarbij dat kinderen minimaal honderd aanslagen per minuut moeten halen. Bij autisten geld daarvoor een norm van 75 aanslagen. Het wordt ze dus iets makkelijker gemaakt om te slagen. Deze aangepaste normering kun je altijd ook instellen bij je cursus. Halen ze toch de honderd aanslagen, dan krijgen ze gewoon een normaal typediploma. Verder is het belangrijk om een goede keuze te maken tussen een online typecursus of een klassikale typecursus. Ook dit is volledig afhankelijk van je kind. Een online cursus geeft wellicht meer rust en meer controle, maar kan ook frustrerend zijn als het niet lukt. Klassikaal is drukker, maar wellicht ook motiverend.

Meer voordelen

Behalve rust en controle over hun schrijven heeft het doen van typelessen nog meer voordelen voor autisten. Door een computer te gebruiken in de klas, in plaats van pen en papier, kunnen zij zich veel beter afsluiten van hun omgeving. Ook is het met de computer veel makkelijker voor de leraar of lerares om opdrachten te geven die beter aansluiten bij je kind. Veel kinderen met autisme hebben bovendien een boven gemiddelde interesse in techniek en computers. Hen leren deze goed te bedienen is een investering in hun toekomst, waarvoor ze je ongetwijfeld later heel dankbaar zullen zijn.